Ben je wel eens in een locale radiostudio geweest?

Veel artiesten wel denk ik, je hebt iets
te melden en het fijne is dat veel locale en regionale en hopelijk ook nationale
radio zenders je uitnodigen over je nieuwe project en muziek te komen praten.
Wat dan vooral opvalt is dat alle muziek tegenwoordig uit de computer komt, hoge
kwaliteit muziekfiles wat heel gewoon is in dit digitale tijdperk. Ik ben erg
blij met de belangstelling van de DJ’s.

In Amerika en Canada is een organisatie actief waar je een nieuwe CD kunt aanmelden, DJ’s reageren en verzoeken dan om een exemplaar te mogen ontvangen. Vaak krijg ik via artiesten het verzoek om als Europese vertegenwoordiger zo’n schijfje naar de aanvrager in Europa te sturen. Vaak zijn dat meer dan 100 verzoeken. Het zijn geen verzoeken voor (telefonische interviews, of aandacht omdat de artiest wordt uitgelicht, nee er volgt alleen een stuur een CD verzoek). Het is dus niet vreemd dat ik wat moeite doe om te checken welk bereik een DJ heeft. Via internet en toegestuurde links zijn er genoeg die een behoorlijke luisterbasis hebben maar ik tref er ook die nergens bekend staan en een hotmail account als email adres geeft ook niet veel vertrouwen.

Dus besluit ik dan om geen CD te sturen en stuur een vriendelijke mail met het verzoek eerst de nodige informatie over het radiostation, uitzendtijden en regio te sturen. Dit mond nogal eens uit in zeer boze reacties waarbij de artiest dan de ‘negatieve lading’ krijgt en arrogant is.
Ik heb ook eens een prachtige radiowebsite bezocht die achteraf alleen was ingericht om gratis CD’s te ontvangen, het gepresenteerde station bestond helemaal niet. Het ontbreken van een livestream had al wat argwaan moeten oproepen maar ik doorzag het pas maanden later nadat ik op hun verzoek ons hele artiestenrooster aan CD’s had opgestuurd.

Maar waar ik mij vooral over verbaas is dat nog er steeds gevraagd wordt naar het CD schijfje?. Het kost de artiest of
platenmaatschappij (waarom heet dat trouwens nog steeds platenmaatschappij en
geen mediafile maatschappij?) veel geld, het schijfje kost geld, het verzenden
kost nog meer en de administratie om te verklaren dat dit een promotie exemplaar
was waardoor er geen royalties hoeven te worden afgedragen kost tijd en dus
geld.

Dus stel ik sinds een paar jaar voor om een audio file op te sturen
van de huidige singel of wellicht het hele album. En dan blijkt dat er DJ’s
zijn die dat absoluut niet willen, ze willen het hele product in handen hebben, soms
onder het mom van de kwaliteit of het artwork. De artwork mail ik overigens mee
als PDF en de kwaliteit is een kopie van de master, beter wordt het niet. Dus wat is het probleem, de CD die je opstuurt verdwijnt in de computer
en het schijfje in een archief, soms zelfs de prullenbak.

Vaak wordt het hele album niet
gedraaid of slechts 1 keer een track. Dus boeken we hier een verliespost, en dat
loopt soms op tot vijf euro per verzonden project aan product en verzendkosten,
tja in tijd van crisis moet je creatief blijven en doe een check, check dubbel check.