Social Media is het antwoord op het ontmoeten van nieuwe mensen die iets hebben met datgene waar je voor staat. Dit is absoluut waar maar tegelijkertijd vergeet ik wel eens hoeveel tijd datzelfde Social Media vergt.

Zoals de website (hopelijk) duidelijk maakt is dat ik mij bezig houd met artiesten en dan met name met artiesten uit Canada op tournee in Europa. Verder ben ik druk met de geweldige Dennis Coppen uit Nederland, een geweldig muziekproject waar ik erg enthousiast over ben.

Op Social Media als facebook, twitter etc zijn we op zoek naar nieuwe belangstellenden. Het werven van deze groep mensen is minder eenvoudig als het klinkt gezien de status van 43 ‘vind ik leuks-likes’ op mijn bedrijfs facebook pagina.

Dus lees ik (veel) boeken over hoe mensen ontdekt hebben hoe succesvol dit medium in te zetten. Heerlijk het lezen van de succes verhalen maar op een of andere manier gaat het bij anderen altijd beter als bij mezelf.

Een van de succesverhalen is dat je iets gratis kan weggeven waardoor je mensen enthousiast maakt. Ik werd, zoals ik wel vaker last van heb, meteen enthousiast en heb dat 1,5 jaar geleden dan ook toegepast. Op mijn webshop kun je gratis de CD “The Sound Of Canada II” bestellen, je betaald alleen de verzendkosten! En dat is echt waar!. Prachtige actie dacht ik?. Nou zeggen en schrijven hebben 3 mensen de CD gratis besteld waarvan 2x bij een bestelling van een andere CD.

Voor de goede orde moet ik wel melden dat we veel meer bestellingen hebben gehad voor het overige assortiment dus het ligt niet aan het aantal bezoekers of ingeschreven leden. Dus het lijkt alsof mensen gratis niet vertrouwen, en als ik eerlijk ben, dit is per slot een persoonlijke blog, zou ik het ook niet vertrouwen, wat is het addertje?. Zou de CD verborgen boodschappen bevatten waardoor je fan wordt? Ja dat klopt, de CD heeft een verborgen boodschap:
Goede maar nog minder bekende muziek van echt geweldige artiesten! daar verklaar ik mij schuldig aan.

De meeste nieuwe fans vind ik tijdens de live optredens, als mensen enthousiast uit de theaterzaal of van het festival terrein komen en echt alles willen kopen wat beschikbaar is rond je show. Dan schrijven ze zich graag in op je mailinglist.

Maar 1 tip: gebruik een laptop waar ze hun gegevens kunnen intypen want de tijd die ik spendeer aan het ontcijferen van een handschrift is enorm en het resulteert vaak in dat ik zo’n 30% nooit ontcijfer…

Dus ik blijf blogs en nieuwsbrieven lezen hoe we meer mensen kunnen interesseren in de projecten die ik doe want ergens tussen al die succesverhalen verwacht ik toch nog eens de tips te vinden die op mijn niche van toepassing zijn…

En mocht je tips hebben, plaats een reactie!